Belterületi utak
Javaslat Újlengyel község belterületi útjai kereszteződéseinek közlekedési szempontból való újraszabályozására, jelzőtáblák kihelyezésével.
I. Alapvetés
A több évre visszamenően elemzett rendőrségi nyilvántartások alapján megállapítható, hogy a községben baleseti gócpont nincs, a bekövetkezett halálos és súlyos sérüléssel járó balesetek szinte mindegyike külterületen, kevés kivétellel a 405-ös számú főúton következtek be.
A község belterületén jelentéktelen számú, elsőbbség meg nem adásából, sebesség helytelen megválasztásából és ittas járművezetésből adódó közlekedési baleset történt.
A szabályozási javaslat alapkoncepciója az egyértelmű közlekedési helyzet kialakításával a gépjárműves, kerékpáros, és gyalogos közlekedés biztonságának növelése, így a balesetveszélyes szituációk csökkentése, valamint a Kossuth Lajos utcára és a 4606-os számú útra irányuló forgalom gyorsítása az oda vezető utcák közlekedéstechnikai fölé rendelésével.
II. A jelenlegi szabályozás:
A Kossuth Lajos utcára csatlakozó valamennyi utca /Dózsa György, Ady Endre, Majori, Rákóczi, Táncsics Mihály és Akácfa utcák / „Elsőbbségadás kötelező" jelzőtábla alkalmazásával alárendeltek.
A 4606-os számú csatlakozó valamennyi utca /Arany János, Határ, Árpád és József Attila utcák/ „Elsőbbségadás kötelező" jelzőtábla alkalmazásával, míg a Kossuth Lajos utca „ÁLLJ! Elsőbbségadás kötelező" jelzőtábla alkalmazásával alárendelt.
A település utcáinak aszfaltozását követően több kereszteződésben megváltoztak az évtizedek alatt berögződött közlekedési szabályok, a Táncsics Mihály utca három keresztutcájával is egyenrangúvá vált, míg a község sok közútja egymásnak mellérendelt maradt. A többszörösére nőtt gépjárműforgalom és néhány nehezen belátható útkereszteződés miatt balesetveszélyes szituációk alakulhatnak ki, melyek megelőzése közlekedési jelzőtáblák kihelyezésével elérhető.
III. A szabályozási javaslat:
- A Kossuth Lajos utca és a 4606-os számú út vonatkozásában a jelenlegi szabályozás fenntartása.
- Dózsa György utca alárendelése a Határ utcai és az Árpád utcai kereszteződésben, „Elsőbbségadás kötelező" jelzőtábla alkalmazásával
- A József Attila utca alárendelése a Dózsa György utcai kereszteződésben, „Elsőbbségadás kötelező" jelzőtábla alkalmazásával
- Az Árpád utca alárendelése az Ady Endre utcai kereszteződésben, „Elsőbbségadás kötelező" jelzőtábla alkalmazásával
- A Temető utca alárendelése az Ady Endre utcai Táncsics Mihály utcai és az Akácfa utcai kereszteződésben, „Elsőbbségadás kötelező" jelzőtábla alkalmazásával.
- A Nyári Pál utca alárendelése az Táncsics Mihály utcai és Akácfa utcai kereszteződésben, „Elsőbbségadás kötelező" jelzőtábla alkalmazásával.
- Petőfi Sándor utca alárendelése a Rákóczi utcai és Táncsics Mihály utcai kereszteződésben, „Elsőbbségadás kötelező" jelzőtábla alkalmazásával.
A tervezett javaslatok 18 db „Elsőbbségadás kötelező" jelzőtábla kihelyezésével megvalósíthatók.
A jól belátható kereszteződés, egyértelmű közlekedési helyzet, illetve a csekélyebb forgalom miatt elsődlegesen nem szükséges a következő kereszteződések újraszabályozása:
o Határ utca és Ady Endre utca kereszteződése
o Arany János utca és Dózsa György utca kereszteződése
o Petőfi Sándor utca és Akácfa utca kereszteződése
IV. Kisebb költségű szabályozási alternatíva:
A költségvetési szempontok figyelembevételével a II. pontban leírt szabályozásból a kisebb kockázati szempontok miatt elhagyható az alábbi kereszteződések közlekedési szempontból történő újraszabályozása.
o A József Attila utca és a Dózsa György utca kereszteződése.
o Petőfi Sándor utca és Táncsics Mihály utcai kereszteződése.
o Temető utca és Táncsics Mihály utcai kereszteződése.
Az egyszerűsített szabályozás esetén a szabályozási javaslat 13 db „Elsőbbségadás kötelező" jelzőtábla kihelyezésével megvalósíthatók.
Újlengyel, 2012. február 10.
Takács Balázs